Stichting Jayden draagt € 250.000,- bij aan onderzoek toepassingskansen CDK2-remmer

onderzoek__cdk2-remmer

Villa Joep en Stichting Jayden steunende komende vier jaar een vervolgonderzoek naar de mogelijkheid om het CDK2-gen uit te schakelen. Dat onderzoek vindt plaats in het laboratorium van het AMC in Amsterdam. Het onderzoek kost 500.000 euro. Stichting Jayden financieert € 250.000,-

Eerder onderzoek in Amsterdam toonde aan dat het delingsproces in neuroblastomen ernstig ontregeld is. Allerlei genen die bij dit proces betrokken zijn bleken beschadigd. Het uitzetten van deze ontregelde CDK2-genen leidt tot celdood. Dit bleek alleen te gebeuren in neuroblastoomcellen. Uitzetten van de zelfde genen in normale cellen had geen schadelijk effect. Het ging daarbij om tumoren met een afwijking aan het MYCN-gen, dat voorkomt in ongeveer twintig procent van de neuroblastoomtumoren. Afwijkingen aan het MYCN-gen leiden vaak tot therapieresistentie en een slechte prognose. Onderzoekers uit het AMC publiceerden twee jaar geleden over hun ontdekking in het gezaghebbende Amerikaanse tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Nieuwe behandeling
De ontdekking opent de deur naar een behandeling die specifiek de neuroblastoomcellen doodt en de normale cellen niet. Nieuwe medicijnen die deze celdelingsgenen uitzetten, bleken hetzelfde specifieke effect te hebben. Behandeling van kankercellen met deze medicijnen veroorzaakte celdood terwijl normale cellen daar geen last van hadden. Dit is precies waar wij naar op zoek zijn binnen het kankeronderzoek.

Beter en minder bijwerking
Voordat een voor patiënten geschikte therapie beschikbaar is, is veel aanvullend onderzoek nodig. Welke celcyclus-remmers werken het best en zijn het meest specifiek? Hoelang en hoeveel moet er gegeven worden? Hoe kunnen we kijken of ze werken? En kunnen deze middelen samen met andere middelen gegeven worden? Al deze vragen moeten beantwoord worden voordat deze nieuwe therapie geschikt is voor kankerpatiëntjes. Uiteindelijk is het doel om de genezingskans voor neuroblastoompatiënten te verbeteren en de bijwerkingen te minimaliseren.

Resultaat aantonen
De onderzoekers willen in het lab de beste ontwikkelde CDK2-remmende medicijnen testen op verschillende soorten agressieve neuroblastomen. Ook zullen ze onderzoeken of therapieën met combinaties van bestaande en nieuwe medicijnen nog beter werken. Tenslotte willen ze graag betrouwbaar aantonen dat het uitschakelen van het CDK2-gen daadwerkelijk en met resultaat bij patiënten kan worden toegepast.

Spinningmarathon 'Biking for Bikkel 2017'