Stichting Jayden draagt € 60.000,- bij aan nieuw onderzoek

SMN-Banner-1602

Een project dat vanwege de schaal en de verwachte impact het wereldwijde onderzoek naar neuroblastomen in een stroomversnelling zal brengen. Daaronder zetten Villa Joep, KiKa, het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam dinsdag 27 september een handtekening. Stichting Jayden financieert € 60.000

Na lang en intensief voorbereiden, steunen KiKa, Villa Joep en Stichting Jayden dit zogenaamde sequencing-project van het AMC. De techniek om het complete menselijke genoom te ontcijferen was tot voor kort bijzonder tijdrovend en onbetaalbaar. Het AMC heeft nu in samenwerking met een Amerikaans bedrijf succesvol het volledige DNA van een testserie van 16 genomen ontcijferd. Daarom kan nu de stap naar een grote serie gezet worden.

Het AMC bezit een sinds 1990 opgebouwde verzameling van tumorweefsel en gezond weefsel, te herleiden tot patiëntniveau. Van honderd van deze weefsels wordt nu het complete genoom vastgesteld. Het Amerikaanse bedrijf levert de ruwe data aan, 500 terabyte totaal. De afdeling Oncogenomics van het AMC onder leiding van Rogier Versteeg analyseert de komende tijd de gegevens. Het verwacht de komende jaren vaker beeldbepalende resultaten te kunnen tonen die voortvloeien uit de enorme hoeveelheid gegevens. Onder meer verwacht het alle chromosomale veranderingen in beeld te brengen die een rol spelen bij neuroblastoom.

Het project duurt tot een tot twee jaar, en Villa Joep en Kika dragen allebei de helft bij van het totaalbedrag van 1,2 miljoen euro. Stichting Jayden draagt 60.000 euro van het totaal bedrag bij.

Spinningmarathon 'Biking for Bikkel 2017'