Onderzoek naar 'antibodies'

Het menselijk lichaam heeft een afweersysteem. Met vaccinaties kun je de lichaamsreactie op infecties verbeteren. Wellicht kun je het afweersysteem met vaccinaties ook trainen om tumorcellen te herkennen en op te ruimen. De stoffen die gebruikt worden bij zo'n vaccinatie heten 'antibodies' (of in het nederlands 'antilichamen'). Een vaccinatie kan bijvoorbeeld gericht zijn op de T-reg-cellen: deze 'remmen' namelijk het afweersysteem. Als deze cellen minder actief zijn, wordt het afweersysteem effectiever tegen kankercellen.

Development of multimodal immunocombination therapy for Neuroblastoma using a novel pre-clinical model (UMC St. Radboud)

Het is nog onbekend wat de beste methode van immunotherapie bij neuroblastomen is. In dit project onderzoekt het UMC St. Radboud Nijmegen hoe immunotherapie het best toegepast kan worden bij neuroblastomen. Deze studies worden uitgevoerd bij muizen met een met een aan mensen identiek neuroblastoom. Hierop onderzoekt het lab verschillende methoden van immunotherapie (vaccinatie, antilichamen), zowel als zelfstandige therapie als in combinatie met andere behandelingsvormen zoals targeted therapie. Het laatste is mogelijk van groot belang, aangezien de laatste jaren duidelijk is geworden dat tumoren het immuunsysteem kunnen ontwijken. Onderzoekers prof. dr. P.M. Hoogerbrugge en prof. G.J. Adema willen onderzoeken of een combinatie van immunotherapie samen met gerichte aanpak van de tumorcellen en/of het ontwijkingsgedrag van de tumorcellen beter is dan immunotherapie alleen. Als het onderzoek leidt tot een vorm van effectieve immunotherapie, al dan niet gecombineerd met andere behandeling, dan komt onderzoek bij en behandeling van patiënten in beeld.

Kosten: 432.000 euro waarvan 216.000 euro door Stichting Jayden wordt gefinancieerd.
Looptijd: 4 jaar
Gestart: 2e helft 2013