Klinische studie Erasmus MC-Sophia

Kinderen met een neuroblastoom of andere solide tumoren bij kanker hebben, als de tumor onvoldoende op de behandeling reageert of terugkomt, een slechte prognose. Nieuwe behandelingsmogelijkheden zijn dus dringend gewenst. Deze fase 1-studie combineert een chemotherapiemiddel (topotecan) met een remmer van vorming van nieuwe bloedvaten (pazopanib). Het gaat om het frequent en langdurig toedienen van kleine hoeveelheden chemotherapie met pazopanib. Dit wordt ook wel ‘metronome chemotherapie’ genoemd. Dit gaat dus niet om het ontwikkelen van een nieuw intensief chemotherapieblok, maar juist om het ontwikkelen van een goed te verdragen combinatie die als onderhoudsbehandeling gegeven kan worden in de polikliniek. De behandeling zal aansluiten op de gebruikelijke chemotherapie. Doel ervan is om de tumor van zijn bloedtoevoer te beroven, want bloedtoevoer helpt tumoren groeien.

De studie verloopt in twee fasen: eerst een deel waarin de veilige dosering wordt vastgesteld, en dan een deel waarin de onderzoekers specifiek kijken naar de activiteit in twee kinderoncologische tumoren: een groep kinderen met een neuroblastoom en een groep kinderen met een ander zeldzaam tumor (een rhabdomyosarcoom).

Het onderzoek is internationaal, Villa Joep en Stichting Jayden steunen het Europese deel van het neuroblastoomonderzoek.

Kosten: 126.000 euro waarvan 63.000 euro door Stichting Jayden wordt gefinancieerd.
Looptijd: 4 jaar
Gestart: 2e helft 2015