Geadopteerde Villa Joep onderzoeken door stichting Jayden

Het eerste, door stichting Jayden, ondersteund onderzoek:

Stichting Jayden heeft als eerste een onderzoek van Villa Joep geadopteerd. De kosten van de eerste fase van dit onderzoek bedragen 60.000 euro. 20.000 is inmiddels gefinancierd door Stichting Jayden.

Activeren immuunsysteem door Radboudziekenhuis Nijmegen

Radboud

Theo van Teylingen, bestuurslid van Villa Joep, en prof. dr. Peter Hoogebrugge (links op de foto), hoofd van de afdeling kinderhemato-oncologie van het Universitair Medisch Centrum St. Radboud in Nijmegen.

Ontdekken hoe het menselijk immuunsysteem cellen van neuroblastoom kinderkanker kan herkennen en afbreken. Dat is het doel van het onderzoek dat kinderoncoloog prof. dr. Peter Hoogerbrugge (op de foto links) van het Universitair Medisch Centrum St. Radboud in Nijmegen (UMCN) de komende maanden uitvoert. Stichting Jayden ondersteunt de eerste fase van het onderzoek. Stichting Jayden heeft in samenwerking met Villa Joep de eerste fase van het onderzoek 'geadopteerd'

Uit eerder onderzoek in het UMCN blijkt dat het mogelijk moet zijn om een afweerreactie tegen kankercellen op te wekken. Het onderzoek naar de aanpak van neuroblastomen richt zich op de herkenning van deze cellen door het menselijk afweersysteem. Vervolgens moet de neuroblastoomcel daadwerkelijk worden afgebroken. Hiervoor is complexe interactie nodig tussen het immuunsysteem en neuroblastoomcellen, waarover nog veel onbekend is.

UMCN zal in het laboratorium cellen kweken die de afweer tegen de tumor moeten ‘wakker schudden’. Vervolgens krijgt de patiënt deze cellen terug en moeten deze een afweerreactie op gang brengen.

Bij volwassen patiënten met een vorm van huidkanker zijn goede resultaten bereikt met immunotherapie. Het afweersysteem van kinderen is nog krachtiger dan dat van volwassenen. Juist daarom zou deze therapie bij kinderen met kanker erg goed kunnen aanslaan. De afgelopen periode is in het UMCN aangetoond dat het ook bij kinderen goed mogelijk is om cellen te verkrijgen die de aanval op tumoren moeten openen. Deze cellen moeten in het laboratorium worden gekweekt. Daarnaast zijn op neuroblastoomcellen eiwitten gevonden waarop het afweersysteem reageert.

Kinderen met ‘hoog-risicotumoren’ hebben al jaren een lage kans op genezing. Voor neuroblastoom geldt een genezingspercentage van 20%, ondanks zeer zware therapie. Kinderen met deze tumoren zijn kandidaat voor behandeling met experimentele therapieën, zoals immunotherapie. De kans op genezing van kinderenkanker in het algemeen is de laatste jaren gestegen tot ongeveer 75%.

Villa Joep laat onderzoeksplannen beoordelen door een medische adviescommissie in de Verenigde Staten. De uit Nederland afkomstige kinderoncoloog prof. Max Coppes leidt deze commissie. De commissie ziet potentie in dit onderzoek, en heeft geadviseerd om de kritieke succesfactoren in het onderzoek eerst te laten verifiëren. Daarop heeft de eerste onderzoeksfase betrekking. Bij hoopgevende resultaten is de kans groot dat Stichting Jayden in samenwerking met Villa Joep het onderzoek blijft steunen.

De afdeling Kinderoncologie van het UMCN werkt samen met het Tumor-Immunologisch Laboratorium van prof. dr Carl Figdor. Figdor won de Spinozaprijs voor zijn werk op het gebied van immunotherapie. De vragen die bij neuroblas­tomen opgelost zullen worden, zijn ook waardevol en bruikbaar in onderzoek naar andere tumoren, zoals hersentumoren en bottumoren.

Totaal kosten: 60.000 euro
Bijdrage Stichting Jayden: 20.000 euro