Doorbraak in onderzoek mede dankzij Stichting Jayden

image003

Mede dankzij de financiële steun van Stichting Jayden hebben onderzoekers in Amsterdam een ontdekking gedaan die belangrijk kan zijn voor de behandeling van neuroblastoom kinderkanker.

De Neuroblastoom Research Group van het AMC publiceert binnenkort een artikel in het gerenommeerde tijdschrift Nature Genetics. Hierin beschrijven zij dat neuroblastoom niet uit één, maar uit twee celtypen bestaat. De ontdekking is mogelijk baanbrekend voor zowel het neuroblastoom onderzoek als voor de therapeutische toepassing.

Het eerste celtype was jarenlang bekend als neuroblastoomcel. Het nieuw ontdekte celtype, dat tot nu toe onbekend en op scans niet zichtbaar was, is een veel primitievere cel die resistent is tegen chemotherapie. Ook dit nieuwe celtype bevat ‘master-regelsystemen’ die bepalen welke identiteit de cel aanneemt.

Wereldwijd

De publicatie heeft grote interesse gewekt bij neuroblastoom-onderzoekers in de hele wereld. “Er is een aantal veelbelovende samenwerkingen met hen aangegaan om het klinische belang zo snel mogelijk verder te onderzoeken. Al met al is dit een fantastische mijlpaal”, zegt prof. dr. Rogier Versteeg van het AMC.

Ondersteuning

Het onderzoek zou volgens de wetenschappers niet mogelijk zijn geweest zonder de jarenlange financiële ondersteuning van Villa Joep waarmee de Goese Stichting Jayden samenwerkt. Stichting Jayden droeg 60.000 euro bij aan dit onderzoek.

Stichting Jayden zamelt geld in door het organiseren van (sportieve) evenementen in Goes en omgeving. Zo staan voor dit jaar nog de Zeeuwse Obstaclerun op 2 september en de Nightrun in Goes op 27 oktober. Ook heeft de band Racoon als ambassadeur veel geld bij elkaar gebracht met hun Racoon and Friends-concerten op de Grote Markt in Goes.

Vrijwilligers

De afgelopen jaren is in Goes in totaal bijna 860.000 euro ingezameld voor het gevecht tegen neuroblastoom kinderkanker. Stichting Jayden wil de genezingskans voor kinderen met de slopende ziekte verhogen, de kwaliteit van de behandelingen verbeteren, de bijwerkingen verminderen en de pijnbestrijding verhogen.

Stichting Jayden wordt volledig gerund door vrijwilligers en heeft een antistrijkstokbeleid.