Pelgrim Rudi Jonkman weer terug in Middelburg

Bron: PZC

Datum 28 september 2016

rudijonkman

MIDDELBURG - Precies drie maanden na zijn vertrek is Rudi Jonkman (59) gisteren thuisgekomen van zijn reis naar Santiago de Compostela. De Middelburger legde de bijna 2500 kilometer te voet af. "Dit was de mooiste reis van mijn leven", vertelt hij. "Het was heel bijzonder om de deur thuis achter me dicht te trekken en het avontuur aan te gaan."

Jonkman liep ongeveer 28 kilometer per dag. Tijdens zijn wandelingen voerde hij veel bijzondere gesprekken met andere pelgrims. 's Nachts sliep hij in herbergen, bij particulieren en bij kerkgenootschappen. En als hij geen slaapplek kon vinden, bracht hij de nacht door in zijn tentje.

Herkend

Jonkman werd onderweg vaak herkend aan de afbeelding van een sint-jakobsschelp, het symbool van de bekende pelgrimsroute, op zijn rugzak. "Veel mensen spraken me aan. En in Frankrijk bijvoorbeeld draaiden mensen hun autoraampje naar beneden en riepen 'bon courage'."

De positiviteit onderweg vond Jonkman opvallend. "Ik kwam totaal geen negativiteit tegen, alleen maar positieve mensen die me wilden helpen." Zo kreeg hij een keer spontaan onderdak aangeboden door een voorbijganger toen hij op straat liep.

Ziekte

Gedurende zijn tocht riep Jonkman op om te doneren aan Stichting Jayden, die zich inzet voor kinderen met neuroblastoom kinderkanker. Of er veel gedoneerd is, weet hij niet. Hij is in elk geval erg blij dat hij de ziekte actief onder de aandacht heeft kunnen brengen.

Dankzij de inzet van Rudi Jonkman mocht Stichting Jayden € 787,- aan directe donaties ontvangen.