€ 1.014.640,

Mede dankzij financiële bijdragen Stichting Jayden en Villa Joep

Stichting Jayden logo met foto

Nieuwe doorbraak in gevecht tegen neuroblastoom kinderkanker

Onderzoekers van het AMC in Amsterdam hebben opnieuw een afwijking in het DNA van neuroblastoomtumoren ontdekt. Door deze vinding is nu voor 70 procent van de agressieve neuroblastoomtumoren een belangrijke genetische afwijking vastgesteld. Daardoor is genezing weer een stapje dichterbij gekomen. Het onderzoek, mede mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van Villa Joep en Stichting Jayden, is maandag 2 november online gepubliceerd in het toonaangevende tijdschrift Nature Genetics.

Onderzoekers Valentijn en Koster van het AMC ontdekten dat veel tumoren een afwijking in chromosoom 5 vertoonden, in de  buurt van het TERT-gen. Meestal zat er een breuk in het chromosoom vlak voor het TERT-gen waar een ander stuk chromosoom aan was vastgezet. Ze ontdekten dat het TERT-gen hierdoor overactief is in de tumorcellen en zo de celgroei overmatig stimuleert. De breuken die TERT activeerden werden vooral in agressieveneuroblastomengevonden. Onderzoekersleider Rogier Versteeg: “Opnieuw hebben we een heel belangrijke ontdekking gedaan in de zoektocht naar de oorzaak van neuroblastoom. Nadat we in 2012 het genoom van neuroblastoom in kaart hadden gebracht konden we specifiek op zoek naar de belangrijkste afwijkingen in het genetisch materiaal. Dit is de derde grote groep die we gevonden hebben.”

Leontine Heisen, oprichtster van fonds Villa Joep, dat samenwerkt met Stichting Jayden, reageert verheugd. “Sinds 2012 zien we dat het onderzoek in een enorme stroomversnelling terecht is gekomen. Opnieuw verschijnt er nu een wetenschappelijke toppublicatie met belangrijke aanwijzingen over de oorzaak van neuroblastoom. Zo komen we weer een stapje dichter bij genezing. Helaas zijn we er nog niet. Er is dus nog veel geld voor onderzoek nodig.”

In de agressieve neuroblastomen(de stadium 3 en 4-tumoren) zijn nu drie groepen herkenbaar: een groep met een TERT-afwijking (23 procent), een groep met een ATRX-afwijking (11 procent) en een groep met afwijkingen van het MYCN-gen (37 procent). Deze groepen overlappen elkaar niet, maar zijn alle drie erg agressief. In principe zou remming van het TERT-eiwit met een geneesmiddel kunnen leiden tot een rem op de celdeling. Er zijn nog geen effectieve remmers van TERT gevonden, maar hiernaar wordt wel onderzoek verricht.

Stichting Jayden

Stichting Jayden uit Goes heeft het onderzoek van het AMC mede mogelijk gemaakt. De stichting doet dat met de opbrengst van evenementen, die ze door het jaar heen organiseert. De afgelopen jaren is 627.000 euro ingezameld voor het gevecht tegen neuroblastoom kinderkanker. Stichting Jayden wil de genezingskans voor kinderen met de slopende ziekte verhogen, de kwaliteit van de behandelingen verbeteren, de bijwerkingen verminderen en de pijnbestrijding verhogen. De Goese stichting werkt daarvoor samen met Villa Joep.

Stichting Jayden wordt volledig gerund door vrijwilligers en hanteert een antistrijkstokbeleid. Meer informatie is te vinden op www.stichtingjayden.nl

Zeeuwse Obstacle Run