€ 1.018.978,

Doorbraak in strijd tegen neuroblastoom kinderkanker

Onderzoekers zijn een mogelijke behandeling op het spoor voor een teruggekeerd neuroblastoom, een tumor van het zenuwstelsel. Dergelijke tumoren, die vooral bij kinderen voorkomen, zijn erg moeilijk weg te krijgen als ze na therapie weer de kop opsteken.

Neuroblastoom is een agressieve, moeilijk te behandelen tumor. Als een kind na het tweede jaar een neuroblastoom krijgt, zijn de vooruitzichten slecht. De tumor is verantwoordelijk voor 15 procent van de sterfgevallen aan kinderkanker.

Behandeling

De meest ernstige vorm van neuroblastoom vereist zware behandelingen: inwendige bestraling, chemotherapie, chirurgie, uitwendige bestraling gevolgd door een beenmergtransplantatie en tot slot een langdurige behandeling met immuuntherapie. "Aanvankelijk reageren veel patiënten goed op de behandeling, de tumor verdwijnt soms zelfs", vertelt AMC-onderzoeker Jan Molenaar. "Het probleem is echter dat de tumor in zestig tot zeventig procent van de gevallen terugkomt. En dan is hij bijna niet meer weg te krijgen."

Molenaar en zijn collega's wilden weten in hoeverre de oorspronkelijke tumor en het recidief neuroblastoom van elkaar verschillen. Die verschillen bleken enorm: na zijn terugkeer heeft de tumor een razendsnelle evolutie doorgemaakt waardoor hij ongevoelig is geworden voor behandeling. Molenaar: ‘We zagen meer en andere DNA-afwijkingen dan bij het originele neuroblastoom."

MEK-gen

De afwijking die opviel, is die van het MEK-gen. Het goede nieuws is dat er voor volwassenen medicijnen ontwikkeld, MEK-remmers, die dat gen aanpakken. Het onderzoeksteam testte drie verschillende remmers in het laboratorium. Gemuteerde neuroblastoomcellen bleken goed te reageren op deze stoffen. Muizenstudies lieten eveneens zien dat de remmers effect hebben. Het lijkt een stap in de goede richting, stellen de onderzoekers. De volgende fase is onderzoek bij patiënten.

Molenaar: "Deze aanpak past in de wereldwijde trend om kankerpatiënten een behandeling op maat te bieden. Eerst brengen we een tumor genetisch in kaart, en dan kijken we welke middelen het best zouden werken. Vervolgens gaan we na waar trials met die medicijnen plaatsvinden zodat de patiënt daaraan kan meedoen."

Zeeuwse Obstacle Run